Fiber

Arbetet med att installera fiber i fastigheten har dragit igång med hjälp av Stockholms Stadsnät och ERNet. Under några veckor framöver sker därför arbete i trapphusen då man fräser in kablarna i väggarna. Hissarna kan under dagtid behöva vara avstängda under någon enstaka dag då man behöver dra kabelrör via hisschakten.

Med start vecka 12 (den 16/3) kommer de att börja installera fiber i respektive lägenhet. Varje lägenhet kommer att få ett brev från Stockholms Stadsnät med en avisering om vilken dag och klockslag under vecka 12 och 13 som de behöver få tillgång till lägenheten. Har man inte möjlighet att vara hemma kan man ställa låset i serviceläge.

Det som installeras i lägenheten är en så kallad tjänstedelare (eller fiberkonverter, kärt barn har många namn), dvs en vit dosa. Fram till den dras fiber utifrån trapphuset, för de flesta genom samma hål i väggen vid dörren som det idag går kabel för Comhem. Ni kan välja var den nya dosan ska installeras, så länge det är max 15 meter från dörren samt nära ett eluttag.

Tjänstedelaren (den nya dosan) har inte inbyggt trådlöst nätverk (WIFI) utan för detta behöver man använda en trådlös router. Antingen kan man använda en man redan har eller så kan man köpa en. Det kommer finnas möjlighet att köpa en trådlös router av Stockholms Stadsnät och där support ingår från dem. Mer information om detta kommer senare.

Det är viktigt att ERNet och Stockholms Stadsnät ges tillgång för installation i lägenheten eftersom det annars tillkommer en kostnad om man ska göra en separat installation senare.

Målet är att vi alla ska ha tillgång till en fullt fungerande internetanslutning via fiber senast den 8 april.

Det är ingen tjänst som försvinner i och med detta, så Comhem eller andra lösningar man har påverkas inte automatiskt. När fiber väl är installerat så rekommenderar vi däremot att man säger upp sitt eventuella bredband med Comhem då man med fiber får en snabbare internetanslutning och som ingår i avgiften/hyran.

För de som har TV och telefoni kan man välja att fortsätta använda Comhem eller annan lösning man har idag eller välja att istället byta och köpa detta via fiber, men det är ett eget val och byta kan man också göra senare om man vill.

Bifogat är informationsmaterial från Stockholms Stadsnät och som också kommer skickas via post. För att få mer information om deras tjänster kan man kontakta dem via e-post support@stosn.se eller telefon 08-501 220 00.